Publisher: ABC Edition
Language: German English
ISBN-10: 3855041024
ISBN-13: 978-3855041022
Product Dimensions: 25.5 x 26 x 1.4 cm
Release Date: 1987
Price: $160 USD (¥16,000 JPY)
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Takenobu Igarashi graduated from Tama Art University in 1968 with a Bachelor’s degree and completed his studies at the University of California at Los Angeles with a Master’s degree in 1969.
He attained international acclaim as a graphic designer in the mid-1970s through his axonometric alphabets. In 1979, GRAPHIS, a leading Swiss design magazine introduced his visual identification design for Summit Inc. and featured his work followed by four issues. On the other hand, he strived to introduce outstanding works of international designers by planning, gathering material, editing, and doing the layout and design all by himself in publications such as Graphic Designers on the West Coast, a special issue of IDEA magazine, and three volumes of World Trademarks and Logotypes. During this time, he also designed visual identity (VI) programs for domestic as well as international clients such as Meiji Milk Products Co. Ltd., Suntory Holdings Ltd., Mitsui Bank Ltd., Tama Art University, Oji Paper Co. Ltd., and UHAG.
In the 1980s he started making alphabet sculptures and also advanced into the field of product design. For the Museum of Modern Art, New York, he produced a series of graphic and product design goods. The calendar with three-dimensional numerals, which he designed for eight consecutive years, is one of his masterpieces. In the late 80s he supported Japanese regional industries by designing products employing their traditional craftsmanship. The series of products (YMD) developed through this project was sold in American and European museum stores. He was nominated and accepted as the member of Alliance Graphique Internationale (AGI) in 1980. From 1983 to 1989 he served two terms in the board of directors of the organization.
Actively involved in nurturing the younger generation, he has taught at Chiba University and the University of California, Los Angeles (UCLA). He collaborated in the foundation of the Faculty of Design at Tama Art University (Kaminoge Campus) to set up the first computerized design education in Japan, and was the first Head of Design Department. In 1988, he was invited as a Hallmark Fellow to give a speech on the final day of the Aspen Design Conference which was met with standing ovation.
In 1994, he ended his 25 years of design activity and moved to Los Angeles to become a sculptor. After working with marble, he discovered terracotta and wood as his material. He returned to Japan in June 2004. In recent years, he has been producing various sculptures and reliefs for public spaces all over Japan and has resumed his design activity from another view point as an artist.
Representative works are in the permanent collection of over 30 museums world wide including MoMA. Books on his work have been published in Japan, China, Korea, Germany and Switzerland. He has been awarded the Commendation of the Minister of Foreign Affairs, Katsumi Masaru Award, the Mainichi Design Award, the IF Design Award and the Good Design Award for his achievements and activities in the field of graphic and product design.
Appointed as President of Tama Art University from April 2011.
五十嵐 威暢
1968年、多摩美術大学卒業。1969年、カリフォルニア大学ロスアンゼルス校大学院修士課程修了。
グラフィックデザイナーとして活動していた1970年代半ば、アクソノメトリック図法によるアルファベット作品を発表し世界的に注目される。1979年にはスイスのデザイン誌GraphisがサミットのVI計画についての紹介記事を掲載し、その後4度にわたり個人特集記事を組んだ。アイデア誌別冊「アメリカ西海岸のグラフィックデザイナー」をはじめ、「世界のトレードマークとロゴタイプ」全3巻など数多くのデザイン書を自ら企画、取材、編集、レイアウト、デザインし海外の優れた事例の紹介に努めた。また、国内外のクライアントのために多くのVI計画を作成。代表作に明治乳業(株) 、サントリー(株) 、三井銀行、多摩美術大学、王子製紙(株)、UHAGなどがある。
1980年代にはアルファベット彫刻を手がけるようになり、プロダクトデザインの分野にも進出。ニューヨーク近代美術館のグラフィック、プロダクトを制作。同館のためにデザインした8年間におよぶ立体的数字によるカレンダーは、代表作のひとつとなった。80年代末からは日本各地の地場産業を応援。それらの技術を駆使して開発した一連のプロダクト(YMD)が、欧米のミュージアムショップやデザインストアで販売された。1980年には国際グラフィック連盟(AGI)に推挙され会員となる。83年から89年まで同会の理事(IEC)を二期6年間務めた。
後進の育成にも積極的に関わり、千葉大学、カリフォルニア大学(UCLA)で教職を、多摩美術大学美術学部二部(現、造形表現学部)の創設に参加。我が国初となるコンピューターによるデザイン教育の基礎づくりに参画し、初代デザイン科学科長を務めた。1988年、アスペンデザイン会議へHallmark Fellowとして招かれ、最終日最後のプログラムとして大テント会場で講演し、満員の聴衆の喝采を浴びた。
1994年、25年間にわたるデザイナーの活動を中止し、ロサンゼルスへ本拠を移して彫刻家へ転身。大理石を彫り、やがて木と土(テラコッタ)に出会い、2004年6月に帰国。近年は日本各地の公共空間に多くの彫刻やレリーフを制作。最近は、従来とは異なる視線でデザイン活動も再開している。
代表作はニューヨーク近代美術館をはじめ、世界30カ所以上の公立美術館に永久保存され、個人作品集は現在までに、日本、中国、韓国、ドイツ、スイスで出版されている。グラフィックとプロダクトのデザイン活動に対して、外務大臣表彰、勝見勝賞、毎日デザイン賞、IFデザイン賞、グッドデザイン賞などを受賞している。
2011年4月から多摩美術大学学長に就任。
こちらより参照