3.
Consciously designed rhythmic values
Until now we have assessed the means of achieving rhythm in typography as: the changing of shapes within the characters themselves,
word spaces, line breaks and the arrangement of lines. We can observe further degrees of rhythm taking place through the variations of type size, in the format the setting takes, in the size of the paper used and in its remaining white space, but this time through consciously applied means.
One of the most effective ways of achieving rhythm in a typographic piece of work lies in the variations of type size. A large type size appears in size and blackness as an enrichment, additionally it remains in most
cases a part-element of the setting.
The larger size used in (13) is hardly recognizable as such; the rhythmic progression from large to small is too weak and uncertain.
The variation in size in (14) is clearly recognizable; the larger size stands out from the surroundings and the proportional increase in weight guarantees its difference. But we find this particular size correct and any reduction would diminish the clarity of its effect.
The hefty size in (15) dominates clearly over its surroundings; the rhythmic progression from large to small and light to dark is sharp and succinct. The larger size would even allow for the insertion of a third value. that is, the addition of a size between that of the large size and that of the text. If we then regard different type size as a useful means towards achieving rhythm there is
a recommendation here not to throw caution to the wind, if we do not wish to fall back to the style of the inglorious past.
3.
意識的にデザインされたリズム値
我々はこれまで、タイポグラフィにおけるリズムを達成する方法として、字形そのものにおける形の変化語間のアキ、行のアキ、行の配列を見てきた。今度はリズム化のための方法を、活字のサイズ、レイアウト、判型と余白の取り方において見てみよう。
活字サイズの変化は、タイボグラフィの仕事において最も効果的なリズム化の手段のひとつである。大きい活字はそのサイズと黒みにおいて組版を豊かにするとともに、多くの場合、全体を分割するような要素となる。
(13) においては活字サイズの違いはほとんど見分けがつかない。大小のリズムはあまりに弱く、漠然としている。
(14) においては活字の大きさの変化がはっきりと見分けることができる。大きな活字は周りからはっきりと浮き上がり、太さにおいても違いが確保される。この大きさはは適切で、これ以上小さいサイズでは、はっきりとした効果が無くなってしまうだろう。
(15)のどっしりとしたサイズの活字は周辺を明確に支配している。大小と濃淡のリズムは鋭く、簡潔だ。この大きな活字は第三の値の可能性をも呼び込んでいる。すなわち、最も大きな活字と本文との間のサイズの可能性だ。活字サイズ変化をリズム化のための有効な方法とするなら、ここでもやはり抑制が求められる – 不名誉な時代のスタイルに逆戻りしたくないのであれば。
Of all formats the square has the most uniform rhythm. Its circumference produces an evenness of all four distances; the rhythm lies in the proportions of 1:1:1:1. Within this symmetrical paper format we will place a vertically emphasized piece of text with a strong narrow-wide rhythm (16). The result is a correlation between symmetry (the paper format) and non-symmetry (the text).
The text in (17) is placed higher still, additionally, it is split into smaller and larger values. The rhythmic contrast between paper format and text has become more distinct and by this means the setting itself is again rhythmatized.
Helmut Schmid has wonderfully restructured the article in the idea 354 based on the article to be published in the April 1959 issue of “Typografische Monatsblatter” by Emil Ruder. So, we highly recommended that to be read the idea 354 thoroughly. And then you can get a deep understanding of this article.
あらゆる判型の中で正方形は最も均整のとれたリズムを持っている。その外周は四つの距離による均整を生み出しており、そのリズムはー対ー対ー対ーだ。この均整の中に、長短の強いリズムを持ったとりわけ縦長のテキス卜を置いてみよう(16)。こうして、対称性 (版型) と非対称性 (テキス卜) の間の相互関係が生じる。
(17) でテキスト版面はさらに上方に引き上げられ、小さい部分と大きい部分に分割されている。判型とテキス卜の間にあるリズムはコントラストを強くし、テキストそのものはそれ自身の中で再びリズム化する。
このコンテンツはTypografische Monatsblatterの1959 4月号に掲載されたEmil Ruder氏の寄稿記事をHelmut Schmid氏が40年以上の歳月を要し、idea 354の中で編集、デザイン、紹介されたものを一部引用したものです。
次のことをお勧めします、もしあなたがidea 354を熟読すると、このコンテンツを表面的なレベルより深く理解することができます。